tisdag 20 november 2012

Boktips: Kinesisk medicin av Suzanne Schönström

Jag på kinesiska muren
Jag har länge intresserat mig för kinesisk medicin (TCM) och provat på både akupunktur, shiatsu och Qigong. Därför kände jag ett sug att lära mig lite mer om detta ämne. Jag hittade då denna bok. Boken Kinesisk medicin är en grundläggande bok som på beskriver TMC på ett lättbegripigt sätt. TMC har effektiva och skonsamma behandlingsmetoder som ofta fungerar bra att kombinera med västerländsk medicin. TMC vilar till skillnad från vår egen medicin på en flertusenårig historia.

Det som tilltalar mig mycket med denna metod är att man ser på kroppen på ett holistiskt sätt, kropp och själ hör ihop. Balans är ett annat viktigt nyckelbegrepp. Vid behandling vill man här hitta orsaken (roten) till sjukdomen och inte bara behandla symptomen (grenarna). Detta är något som jag tycker att västerländsk medicin ofta missar. Jag kan bara gå till mig själv där jag länge blev behandlad med diverse salvor för eksem istället för att någon tog reda på varför jag hade eksem. Eksemen berodde på att min magen inte var i balans, det var alltså grunden till min problematik och så länge man inte gjorde något åt detta skulle inte eksemen försvinna. I kinesisk medicin anser man också att om man skär av en gren (dvs. "botar" ett symptom) växer det genast ut två nya grenar, dvs sjukdomen manifesterar sig på något annat sätt. Detta så länge man inte går till roten och behandlar den, detta är något jag själv tror mycket på.

Man vill i TMC också diagnostisera människor så tidigt som möjligt för att ge människan en större chans att bli frisk. Detta är något som många av oss här i väst bör ta till sig anser jag. "Man ska ju inte gnälla i onödan". Vi biter gärna ihop och kämpar på tills att det gått så långt att vi blir rikigt sjuka. Då tar det ofta väldigt mycket längre tid att bli frisk än om vi från början hade lyssnat på det vår kropp försökte säga till oss. Följande citat i boken exempflierar detta:

"En viktig del för att förebygga sjukdomar är att lyssna på kroppen. Den signalerar på olika sätt obalanser som uppstår. Är man trött och eventuellt känner av en begynnande förkylning är det viktigt att låta kroppen vila. Vilan man inte när en sjukdomsfaktor når de yttre lagren, finns en risk att den går längre in i kroppen och därmed försämras situationen."

Jag tycker själv att vi har mycket att lära av det kinesiska sättet att se på sjukdomar och medicin. Efter att ha läst boken känner jag att jag har fått en bra och genomgripande inblick i TMC. Jag kan varmt rekommendera denna lättlästa bok.

Här kan du läsa mer om boken samt köpa den: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127355292

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar