söndag 12 januari 2014

Ugnsbakad aubergine med basilikapesto, tomatsås och vildris

Hittade på detta  recept idag och tänkte att det är bäst att jag lägger in det i bloggen så att jag inte glömmer av det för resultatet blev mycket gott. Rätten är ju dessutom urnyttig vilket ger den ett extra plus.

Till auberginen behöver du:
Till tomatsåsen behöver du:
  • 5 tomater
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • Basilika
  • Salt/peppar
  • ev. lite tomatpuré
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Skär auberginerna i ca 2 cm tjocka skivor och lägg ut på en plåt
  • Salta och peppra, smeta sen in ca 1 tsk basilikapesto på varje skiva
  • Strö rikligt med fetaost över skivorna och ringla sedan olivolja över.
  • Stoppa in i ugnen lite under mitten i ca 20-30 min

  • Skär upp löken och låt den svettas en stund i pannan.
  • Skär tomaterna i små bitar och häll i kastrullen.
  • Pressa i två vitlöksklyftor, samt krydda.
  • Låt sjuda i ca 20 min.
Servera med råris eller vildris som till skillnad från "vanligt ris" fortfarande innehåller massor av bra b-vitaminer och annat nyttigt eftersom de fått behålla det skalet där i stort sett alla vitaminer och mineraler befinner sig. Vanligt ris är ungefär lika nyttigt som barkis medans råris är mycket hälsosamt, så se till att byta upp dig och börja välja det hälsosammare alternativet.

Så mycket enklare eller nyttigare kan det inte bli.
Smaklig måltid! Sambon gav maten en 4/5 i betyg (han är iofs partisk) .

3 kommentarer:

  1. Hej Malin! Blev intresserad av din blogg då jag själv har endometrios, diagnostiserad 2012. Jag tog Enanton Depot i 3 mån men slutade sedan pga biverkningarna och har sedan blivit bättre genom att utesluta mjölk, mjöl och socker. Jag tar också flera sorters olika probiotika, vitaminer, mineraler och omega 3. För ett tag sedan åt jag en del sötpotatis och i samband med det har jag fått tillbaka en del av mina symtom, lindrigt. Undrar om du vet om något naturligt sätt att sänka östrogendoserna iställer för att tillsätta ProgesterAll? Till råga på allt har jag nu åkt på en förkylning med hosta som halva min omgivning har. I samband med detta har jag också fått låggradig feber ca 37,5-37,7 och igår hade jag 38,1 och kände mig riktigt risig så idag är jag hemma från jobbet. Är nu orolig att jag ska få tillbaka den låggradiga feber som jag tidigare haft i perioder om flera veckor och månader. Undrar om du har några bra tips där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. skrev ett långt svar som försvann, suck... låter som du äter rätt bra, tänk på att inte äta för mycket kött och när du gör det så ät eko utan massa hormontillskott som stör balansen ännu mer. Mycket av vår omgivning innehåller hormonstörande ämnen som liknar östrogen så se till att försöka ta bort så mycket av det som möjligt, byt ut plast till glas, köp ekologiska hudvårdsprodukter mm. Sen hänger koppar/zink-balansen ihop med östrogendominans, oftast har man för mycket koppar och för lite zink, det vet jag att jag har via hårmineralanalys. Det kan du testa och försöka får upp zinken och sänka kopparn i kroppen.

      Radera
    2. vad det gäller febern har jag tyvärr inte några bra tips mer än att det låter som att kroppen är i obalans, kan det vara några parasiter som spökar? tycker du ska ta kontakt med en duktig näringsteraput eller liknande som kan hjälpa dig hitta orsaken

      Radera