tisdag 2 oktober 2012

Kokosfett

Till för något år sedan var kokosfett denna klump man köpte till jul och gjorde ischoklad av. Det var i stort sett livsfarligt att äta för mycket av och var mycket onyttigt pga av det mättade fettet, och egentligen kanske det stämmer. I alla fall om man ser till den kemiskt processade klumpen till vänster jag åt som barn.

För att detta kokosfett ska få en mer smörliknande konsistens krävs att man processar dem med kemiska ämnen så som aceton och natriummetylat (mums!). Detta leder till att fettsyrorna byter plats i den färdiga produkten. Spelar det så stor roll då? - kan man ju tänka. Det är nämligen just det, det gör - fettsyrornas placering är nämligen viktiga för hur kroppen ska hantera dem. Dessa processade fettsyror känner våra urgamla gener inte igen och vet inte hur de ska behandla och bryta ner. Detta kan i längden öka risken för blodproppar (källa: Sanna Ehdins blogg). Samma sak gäller för alla härligt (enligt reklamen) sunda bordsmargariner som Lätta, lätt och lagom, Becel mm. Om du tänker efter lite så vet säkert också du att de oljor som dessa "nyttiga" bordsmargariner är gjorda av i sin ursprungsform är flytande. Det är också så naturen vill att vi ska inta dem. För att få de flytande oljorna fasta måste man härda dem, resultatet blir samma som med kokosfettet - onaturliga produkter som vår kropp inte vet hur den ska behandla. Summan av kardemumman är att dessa onaturliga produkter inte är bra för vår kropp.

Naturligt oprocessat kokosfett däremot (exempelvis det på bilden nedanför), har många goda effekter för vår hälsa.  Det som är bra med fettet i kokosoljan är att fetterna inte lagras i kroppen på samma sätt som andra fetter utan direkt används som energi i cellerna. Härligt för en hypotyreosmänniska som jag som har lätt att lägga på mig och behöver mer energi.  Även om kokosfett inte själv innehåller omega 3 eller 6, underlättar det upptaget av dessa livsviktiga fettsyror och hjälper oss att hålla en optimal balans dem emellan.  Kokosfett innehåller laurinsyra (finns mycket av i bröstmjölk) och kaprinsyra som är bakterie och virushämmande. Det innehåller också kaprylsyra som har visat sig kunna sänka PH i tarmen och hjälpa till med att skapa en gynnsam miljö för våra små medhjälpare i tarmen. Ytterligare en bra effekt för mig som har IBS.

Som så ofta när det gäller kost och dieter kan motstridiga uppgifter förekomma. När det gäller att steka i oljor eller inte har jag hört olika uppfattningar. En del säger att detta inte är något problem och att oljorna klarar höga temperaturer utan att bli skadliga för oss. Det finns också de som säger att oljor oxiderar vid högre temperaturer som stekning. När oljorna oxiderar härsknar de och transfetter bildas - och transfetter vet nog nästan alla att de inte är bra för oss. Därför väljer jag att ta det säkra före det osäkra och steker i mättat fett. Mättade fetter (smör och kokosfett) är mer hållbara pga av sin fasta form vilket gör att de inte oxiderar lika lätt.

Jag köper ekologiskt, kallpressat kokosfett. Detta eftersom kallpressade oljor är mindre processade och alla naturliga vitaminer, mineraler och antioxidanter finns kvar eftersom oljan inte upphettats under tillverkningen. Jag använder det till bakning och stekning. Jag stoppar gärna en matsked i min smoothie eller en tesked i mitt te. Resultatet är både gott och nyttigt :)

3 kommentarer:

  1. Hur verkar kokosfett vid migrän ..?
    Blodsockret ska ju vara stabils vid den
    åkomman för att ej få migrän vid lågt blodsocker ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen expert, men vad jag vet så påverkar inte fett blodsockret något alls, det som påverkar blodsockret är främst kolhydrater. eftersom kokosfettet just är ett fett så tror jag inte det är någon fara att det ska orsaka migrän.

      Radera
  2. Kokosfett har visat sig bra mot mycket mera. Verkligen nyttigt men jag kan rekommendera ett annat fett än det vi köper på ICA. Skrive en rad till mig så kan jag skicka över lite matnyttig information som kan vara alla till hjälp som vill ha en bättre balans.. Jag vet hur vi kan öka upptaget av antioxidanter med 500% och få cellerna att kommunicera fiskaguld@live.se 0733-945306
    Lars Andersson

    SvaraRadera