lördag 27 oktober 2012

Östrogendominans

När jag förstod att jag hade hypotyreos började jag läsa en hel hög med böcker om denna sjukdom. Jag började då förstå hur komplext hormonsystemet fungerar och hur allt påverkas av varandra. En obalans skapar ofta nya obalanser någon annan stans i kroppen. Därför behöver man tänka holistiskt när man vill läka sin kropp.

En sak som fångade mitt intresse i ett par av dessa böcker var begreppet östrogendominans. Detta eftersom jag själv har endometrios vilket gör att jag har väldigt smärtsamma menstruationer. Så smärtsamma att jag ibland kräks av hur ont det gör. Inte så jättelajbans... Vi kvinnor har framför allt två könshormoner, östrogen (som dock eg. är 3 olika hormoner) och progesteron. Östrogen produceras under hela menstruationscykeln och progesteron som produceras från ägglossning fram till mensen. Östogen ska stimulera tillväxten av den vävnad inne i livmodern där det befrukatade ägget sen ska fastna. Progesteronet ska sen efter ägglossningen få denna vävnad att mogna och förbereda den för graviditet. Om inte ägget blir befruktat sjunker produktionen av båda dessa hormoner drastiskt och vävnaden kommer ut som mestruation. För att vi ska fungera väl behöver det finnas en balans mellan dessa hormoner. Det är dock vanligt att denna balans rubbas och att vi i kroppen har för mycket östrogen i förhållande till hur mycket progesteron vi borde ha.

Effekter av progesteron: Mognar vävnaden i livmodern och förhindrar denna att bli för stor, ökar metabolismen och gynnar viktminskning, minskar svullnad och kvarhållande av vätska i kroppen, förtunnar blodet och förhindrar att det levrar sig, stimulerar bildandet av benvävnad, ökar sköldskörtelhormonernas aktivitet, minskar sexlusten.

Effekter av östrogen: Stimulerar tillväxten av vävnad i livmodern, gynnar fettlagring och viktökning, ökar svullnad och kvarhållande av vätska, gör blodet tjockare och att det levrar sig lättare, minskar aktiviteten av sköldkörtelhormoner, ökar sexlusten, saktar ner takten skelettet bryts ner i.

Som ni ser så kompletterar dessa hormoner varandra och behöver verka tillsammans i rätt proportion för att allt ska fungera väl i kroppen.

Östrogendominans kan kan ge symptom som: Allvarliga menstruationssmärtor, kraftiga och trögflytande menstruationer , oregelbundna menstruationer, cystor på äggstockarna, endometrios, infertilitet, många missfall, ömma bröst innan mens, humörsvägningar innan mens, samla på sig vätska inför mens, migrän, huvudvärk innan mens, minskad sexlust, depression, oro och panikattacker.

Jag insåg själv att flera av dess symptom passade på mig vilket lockade mig att fortsätta läsa.

Vad orsakas då detta tillstånd av? Många drabbas i övergångsåldern eftersom produktionen av alla våra könshormoner då miskar kraftigt. Det som är intressant är dock att progesteronhalten minskar markant mer än vad östrogenproduktionen gör. När kvinnan kommit i klimakteriet är det inte ovanligt att progesteronhalten endast är 1/120 del av halten av hormonet hon hade i 20-årsåldern. Som jämförelse minskar östrogenhalten under klimakteriet endast med 60%. Detta beror på att fettet i kroppen fortsätter att producera östrogen även efter det att livmodern slutar tillverkningen.

En annan orsak tíll östrogendominans kan bero på utesluten äglossning. Varje månad ska en fertil kvinna ha ägglossning, när hon blir äldre eller pga av andra hormonobalanser (tex hypotyreos eller PCOS)  kan ägglossningen utebli enstaka eller många gånger. När det inte sker någon ägglossning kommer heller inte kroppen att producera något progesteron. Detta resulterar i att nivån av östrogen ökar samtidigt som progesteronet minskar. Den ökade östrogenhalten får mensbodet och hinnan i livmodern att bli konstant förtjockad vilket i sin tur kan leda till ökad smärta mm.

Också efter att en kvinna precis fått barn kan östrogendominans inträffa, detta beror på att man under graviditetet har höga nivåer av progesteron vilka dramatiskt sjunker efter förlossningen. Östrogenhalten forsätter dock vara hög och om äggstockarna av någon anledning inte klarar att producera tillräckligt med progesteron efter förlossningen kan tillståndet uppkomma.

En fjärde och troligtvis mycket vanlig orsak till östrigendominans idag beror på alla de hormonimiterande gifter vi får i oss via omgivningen. Dessa gifter som liknar östrogen finns i plaster, tvålar, kläder, mat, möbler, vårt dricksvatten - ja överallt. Dessa gör att östrogenet i din kropp konstant ökar och progesteronet hamnar oavkortat på efterkälken.

Enligt författaren till "Hormones, health and happiness" kan endometrios bl.a. orsakas av östrogendominans. Detta eftersom för mycket östrogen gör så att vävnaden inne i livmodern växer sig för stor och hård. Östrogen får också blodet att koagulera lättare. För mycket östrogen gör så att all vävnad inne i livmodern inte kan stötas ut under menstruation utan blir kvar där inne, den kan även flytta sig utanför livmodern till tarmar, urinblåsan eller till andra organ. Oavsett var de sitter i kroppen svarar de på östrogen på samma sätt som i livmodern. De ökar sen i antal under menstruationen och sväller av blod, men eftersom blodet inte har någonstans att ta vägen orsakar de sen inflammationer, ärrvävnader mm. (Visst blir man lycklig när man läser detta...)

Östrogendominans kan också länkas till hyptyreos, urkalakat skelett, allergier och tom bröstcancer.

Vad kan man då göra för att råda bot på detta tillstånd? Detta kan man göra genom att fylla på sina nivåer av progesteron, samt försöka få i sig så lite av kemiskt östrogen som möjligt. Eftersom östrogen även tillverkas i fettet så gissar jag själv att det även kan hjälpa att gå ned i vikt. På hälsokosten (inte alla, bara de som har legitimerade terapeuter får sälja) kan du köpa en naturlig progesteronkräm att använda de sista veckorna av mestruationscykeln. Jag köper krämen till höger (Progester All)  på Hagas lilla gröna på landsvägsgatan i Göteborg. Vet också att det finns att köpa på nätet. Det finns också en grupp på facebook för de som använder sig av denna kräm där man kan diskutera ämnet, sök bara på naturligt progesteron så hittar du gruppen.

Jag har själv sedan ett år använt mig av denna kräm och kan själv se att blodet blir mycket mindre trögflytande av den. Jag får också mindre ont när jag har mens, även om jag fortfarande har väldigt ont så har smärtan minskat en hel del och jag hoppas att den ska fortsätt göra det så att jag så småningom kan leva normalt även när jag har mens.

Källa: Hormones, health and happiness av Steven F Hotze (en läkare som tänker holistiskt och utanför boxen). Här är en länk till hans hemsida: http://www.hotzehwc.com/

4 kommentarer:

  1. Tack! Har själv varit inne på att köpa denna naturliga progesteronkrämen, för dom kemiska är inte bra egentligen enl vad jag har läst...visste dock inte att den numera finns i Gbg att köpa hade tänkt att skicka efter den från UK el Usa...men nu så!!! TACK IGEN!!!
    // Gabriella

    SvaraRadera
  2. Tack för bra, enkel & lättförståelig information & tack för tipset:)
    Ska testas, absolut:)/Linda

    SvaraRadera
  3. hej!
    en fundering... vart smörjer man med krämen?
    MVH
    Anita

    SvaraRadera
  4. Tack för informativ info i denna endometrios djungel! Ha en bra kväll.

    SvaraRadera