lördag 22 september 2012

Surkål

Jag har i år intresserat mig en hel del för en diet som heter GAPS (gut and psycology syndrome) - en kost där man anser att många av de sjukdomar vi har orsakas av att vi har fel på matsmältningsorganen samt att tarmen är i ett sådant dåligt tillstånd att den läcker ut saker till kroppen som egentligen ska stanna i tarmen. Detta kan leda till autism, ADHD, epelepsi eller mer fysiska åkommor som IBS, reumatism, crohns mm. http://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/

En hörnsten i denna kost är att man behöver öka på antalet goda bakterier i tarmen för att bli bättre. Om de dåliga tagit överhanden, vilket de ofta gör när man äter mycket antibiotika, p-piller, socker och mjöl mm. får vi ofta stora problem med magen. Själv fick jag ju en clostridie difficille infektion i tarmen efter att ha ätit ett visst slag av antibiotika. Jag var jättedålig och blev sjukskriven i ca 6 veckor. Det var också det som var startskotten för min degraderade hälsa. Därför tror jag också att om jag får "lagat" min mage så kommer resten också att fixa sig så småningom. Idag säger läkare att om man tar just den antibiotikan jag gjorde så måste man också äta probiotikapiller just eftersom risken för tarminfektion är stor. Tyvärr visste min läkare inte om detta, och jag hade heller ingen aning om vad probiotika var på den tiden.

Goda bakterier får man i sig i form av probiotika, du kan köpa dessa i hälsokosten. försök då se till att köper en sort med så många olika stammar av bakterier som möjligt (helst fler än 10). Jag brukar variera lite mellan de olika varienterna som finns för att få i mig många olika bakterier. Man kan också få i sig probiotika i form av fermenterad mat så som kefir, gravad lax, surströmming och mjölksyrade grönsaker. För att få i dig dagsbehovet av bra bakterier räcker det med att äta en matsked surkål om dagen. Det man ska tänka på om man vill köpa är att den surkål som står i skafferihyllan i butiken oftast är pastöriserad dvs upphettad för att hålla länge och döda farliga bakterier, men på köpet dör ju öven de goda bakterierna... därför är det viktigt att köpa surkål som är opastöriserad, iaf om man vill åt de goda bakterierna, och det vill ju jag.

Det fins ett märke som heter undermat som syrar kål och andra grönsaker utan att pastörisera dem. Du kan köpa dem på ekobutiken Fram i linnestaden. De har även kurser i att syra dina egna grönsaker. http://www.undermat.se/

Så gär gjorde jag själv för att syra min egen vitkål:

1. Strimla vitkålen så fint som möjligt, gärna med en oshyvel.

2. Lägg alltihop i en stor skål tillsammans med salt och eventuellt någon önskad krydda (jag tog enbär, men kummin, igefära och andra saker funkar också) Det går åt 1 msk salt per kg vitkål
Obs! Viktigt att det är salt utan jod i eftersom jod dödar bakterierna.

3. Ta fram en stor träslev, eller något annat att stöpla vitkålen med, jag använda potatimosaren. Stöpla vitkålen så att den saftar sig.

4. Lägg vitkålen i ett tättslutande kärl (viktigt att inget syre kommer in) och fyll på med vatten.

5. Lägg någon form av tyngd överst i burken, det är nämligen viktigt att inget av kålen kommer ovanför ytan eftersom det annars börjar mögla). Min innovativa lösning var en glöggmugg med ett tungt hänglås i. Stäng locket, viktigt att inte öppna det nu under resten av processen

6. Ställ burken på ett mörkt ställe i rumstemperatur i 2-3 dagar.

7. Flytta burken till ett ställe med en temperatur på 15-17 grader i 3-4 veckor.

8. Om du inte öppnar burken kan den hålla i flera år, är det öppnad håller den i 3-4 veckor. Den ska stå svalt när den väl är klar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar