fredag 8 februari 2013

Recept: Broccolisoppa

Som ni kanske märkt vid detta laget har jag för en förkärlek till att laga soppor, det är enkelt blir oftast väldigt gott och blir goda även dagen efter när man värmer upp dem. Dessutom går det att variera i all oändlighet.

Denna soppa som blivit en favorit lärde jag mig av min handledare under min praktik i Mölndals stad när jag utbildade mig till hälso- och friskvårdskonsulent.

Du behöver: (5-6 portioner)
  • 500 g broccoli (ca 4 stånd)
  • 2 gula lökar
  • 1 msk buljong, kyckling eller vegetarisk beroende på vilken smak du vill ha.
  • Salt/ peppar
  • Timjan
  • Om du är lat: en paket kelda ostsås, annars: 3 dl grädde och 3 dl valfri riven ost 
  • ca 1 liter vatten.
Gör så här:
  • Fräs löken
  • Häll på vatten, buljong och broccolin.
  • Salta och peppra efter smak.
  • Låt koka tills broccolin är lagom mjuk.
  • Mixa allt till en slät soppa.
  • Häll i ostsåsen/ grädde och riven ost
  • Krydda med timjan.
  • Låt allting koka i ytterligare 5-10 minter.
  • Klart!
Vi brukar ha lite fetaost i soppan för att göra den lite matigare. Bacon eller räkor är ett annat alternativ om man äter kött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar