söndag 25 november 2012

angående många ämnen jag bloggar om

Många av de saker jag bloggar om kan ibland vara kontroversiella och ej vedertagna inom den västerländska vetenskapen. Jag tar upp dem därför att det är ämnen som fångat mitt intresse, och som jag tror kan vara en hjälp på min egen resa mot bättre hälsa - jag tänker att om det kan vara till hjälp till mig själv kanske det kan hjälpa någon annan. Jag bloggar både därför att jag vill dela med mig av allt det som jag läser om, men också för att samla en egen kunskapsbank och befästa saker som intresserar mig.

Allt som jag skriver behöver inte stämma, det gäller för sig som läser att själv vara kritisk och ta till dig det du vill. Ingen behöver tro på det jag skriver bara för att jag gör det. Jag försöker också vara öppen för att ständigt revidera min uppfattning.

Min egen erfarenhet är dock att jag själv vill ha ett mer öppet sinne för nya möjligheter, samt att allt inom vetenskapen inte går att bevisa. Sanningen förändras ständigt, det man idag skrattar åt kan vara morgondagens sanning. Som exempel kan jag nämna den unge ungerska läkarstudent som på 1830-talet först funderade kring om man inte borde tvätta händerna inom sjukvården för att minska dödligheten i tex. barnsäng. När han började göra detta på sjukhuset han arbetade sjönk dödligheten bland födande kvinnor från ca 30% - 2%. Istället för att ta till sig läkarens goda resultat förkastade man hans teori och stoppade honom på psyksjukhus. Kan det kanske vara så att saker vi idag skrattar åt kommer att vara morgondagens sanning? Förändring tar tid.

Min erfarenhet säger mig också att jag inte alltid kan förlita mig på att en läkare ska hjälpa mig till bättre hälsa, eller ens att det de säger att jag bör göra är bra för mig (att göra som läkare sagt till mig har ju orsakat bakterieinfektion i tarmen vilket sen har lett till hypotyreos och utmattade binjurar hos mig). Läkare är inga allsmäktiga gurus som alltid vet vad som är bäst för dig. När alla läkare säger mig att jag är helt frisk trots att jag mår skräp har jag två val. Antingen lyssna på dem och fortsätta gå omkring och må dåligt, eller ta saken i egna händer och faktiskt själv göra något åt situationen. Jag väljer det senare.

Genom att göra detta val måste jag också gå utanför konventionerna och tänka utanför ramarna för att försöka hitta det lösning som passar mig som individ bäst. Detta behöver inte vara samma sak som att det passar dig som läser - eller så gör det det. Hur som helst är det upp till dig som läser att själv bestämma detta.

2 kommentarer:

  1. Tack Malin att du delar med din erfarenhet. Det stämmer så bra med mina tankar och erfarenhet. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  2. Tack Malin att du delar med din erfarenhet. Det stämmer så bra med mina tankar och erfarenhet. Lycka till med allt!

    SvaraRadera