onsdag 26 september 2012

Dagens boktips: Badskumt

När jag var och shoppade loss i närmsta bokaffären för någon månad sedan fastnade jag för en pocket: "Badskumt - gifterna som gör dig ren fräsch och snygg" av Katarina Johansson http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170376506

Jag har redan tidigare börjat intressera mig för de gifter som vi dagligen får i oss via vår vardagsmiljö. Framför allt sedan jag sett Stefan Jarls fantastiska dokumentär Underkastelsen. Huden är vårt största organ och många (även jag själv till för något år sedan) tänker inte på att inte bara det vi äter utan även det vi absorberar via huden i form av krämer, smink, kläder mm. tas upp av kroppen och stannar kvar där. Hur nyttigt kan detta vara för vår stackars lever som får arbeta övertid med att rena oss från alla dessa onyttiga ämnen? En av de viktigaste syftena med att äta en näringsrik kost är just för att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler så att kroppen kan använda dessa för att rena oss från alla miljögifter vi dagligen får i oss via omgivningen. Har du inte tillräckligt av vitaminer och mineraler i kroppen har levern inget bränsle att använda sig av för att rena vårt blod. Så kosten är den ena delen för att hjälpa kroppen. Den andra delen är att försöka minska de gifter vi får i oss.

I boken skriver Katarina om alla de farliga ämnen vi får i oss via alla skönhetsprodukter vi dagligen använder. Visste du tex att i mjällschampot "heads and shoulders" finns samma medel vi förr använde att bottenmåla båtar med, men att det nu är förbjudet pga av att det är för giftigt (i bottenfärger alltså inte i schampot). Undrar vad Henrik Lundkvist (heter han så?) skulle säga om det? Eller visste du att många lusmedel innehåller nervgift, eller att många frisörer föder barn med hormonella problem pga av att de är i så mycket kontakt med alla giftiga hårfärger? Eller visste du att många solkrämer innehåller hormonstörande ämnen som gjort fiskar sterila - och detta kletar vi in våra barn i - de som inte ännu har ett färdigt reningssystem i kroppen... Boken är mycket lättläst och visar på vilka farliga ämnen som finns i våra vanligaste produkter, den ger också exempel på bättre alternativ.

En fråga man kan ställa sig är; behöver vi använda så mycket av dessa produkter? Visste du tex att balsam behövs eftersom schampon berövar håret på dess naturliga vårdande fetter, samma gäller kroppen, vi torkar ut huden med vårt överdrivna duschande och berövar den på dess naturliga skydd. Därför blir vi tvungna att smörja in oss med massa krämer som inte är nyttiga för oss.

Jag försöker själv sedan något år tillbaka köpa så mycket ekologiska produkter som möjligt, jag försöker också att duscha mindre ofta (jag älskar att bada och gör det gärna varje dag, så detta är en tuff förändring för mig). Istället för varje dag försöker jag hålla mig till varannan eller var tredje. Jag tror vi behöver komma ifrån normen där man anser att det är hälsosamt och fräscht att duscha varje dag. För i verkligheten är det ju tvärtom, det tär både på vår yttre miljö och vår egen inre miljö.

För den som är intresserad av att köpa mer ekologiska skönhetsprodukter kan jag rekommendera er att gå och botanisera i butiken Färg och förändring på Linnégatan i Götebor.http://fargochforandring.se/butiker/linnegatan-3/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar