onsdag 19 september 2012

Hej och välkommen till min nya blogg!



Har funderat ett tag på att börja blogga om min hälsoresa bland hormoner, vitaminer, bakterier, energier och enzymer.

Jag har sedan en kraftig tarminfektion 2006 fått en kraftigt reducerad hälsa med hypotyreos (låg ämnesomsättning) som direkt följd, jag har redan innan endometrios och IBS. Från början vände jag mig till den konventionella sjukvården men efter många turer utan särskillt mycket hjälp eller förståelse insåg jag att jag måste hitta en annan väg att hjälpa mig själv. Jag tar fortfarande hjälp av den konventionella sjukvården ibland men oftast tror jag att jag själv är bättre och duktigare på att hitta vad som är rätt väg för mig. Jag tror heller inte lägre att läkarna är några allsmäktiga gurus som alltid har rätt och vet allt.

De senaste åren har jag läst mängder, provat massor olika saker och pratat med massor av människor jag kommit i kontakt med via nätverk på facebook. Jag har också läst en tvåårig utbildning till hälso och friskvårdskonsulent. Det har varit och är en både jobbig, och krävande men också intressant och givande resa. Min resa i detta ämne kommer att forsätta och ju mer jag lär desto mer inser jag hur lite jag vet.

Jag kommer i min blogg att dela med mig av egen kokkonst och lägga ut recept, samt mina tankar och funderingar kring min väg till bättre hälsa - och givetvis vill jag dela med mig av lärdomar på vägens gång.

Det jag skriver om är saker jag läst i böcker på internet eller fått reda på av andra. Som med så mycket annat här i livet är det inte alltid säkert att det jag skriver stämmer, sannigen är ju relativ och saker förändras ständigt. Jag är själv kritiskt lagd och försöker alltid fundera över om det jag läst kan stämma, jag köper inte allt som jag läser bara så där. Däremot kan jag aldrig veta om det jag skriver här är helt sant och riktigt, alla får bilda sig sin egen uppfattning. Denna blogg är en del av min.

Måste bara tillägga att det kommer nog att ta ett tag innan jag lärt mig det här med bloggeri helt, vet heller inte hur frekvent jag kommer att skriva, det får bli när jag har tid och lust över. Kram!

2 kommentarer:

  1. Det gör mig ont att människor är sjuka men samtidigt skönt att hitta människor i samma sits som en själv. Speciellt när man är hur sjuk som helst men ändå hos läkarna helt frisk..
    Jag känner så igen mig i massa ja läst i din blogg och bara kände att jag måste lämna en kommentar. Hade gärna mailat men hittade ingen mail.
    Själv håller jag på att försöka läka min läckande tarm som förmodligen gett mig SLE o Sjögrens mm mm. Om läkarna tagit mig på allvar redan för 20år sen så hade jag säkert kunna ha ett normalt liv idag men så blir det väl aldrig.
    Lycka till med din hälsa och tack för en toppenblogg!!
    MVH
    Rose-Marie Johansson

    SvaraRadera
  2. tack för din uppmuntrande kommentar, det är skönt att lära känna andra i samma situation som du säger, men frustrerande att vi ska behöva befinna oss i den över huvud taget... vill du maila mig kan du göra det på malinkjell@hotmail.com

    SvaraRadera