måndag 24 september 2012

Nyttig chokladmousse

Jag försöker ju numera avhålla mig från socker i möjligaste mån, men ibland suger det ju ändå i gottetarmen. Jag har då funnit den perfekta lösningen: rawfood-desserter. Det låter för bra för att vara sant, men det är faktisk så - de är både goda och nyttiga!

En enkel favorit är chokladmousse - receptet är för 2-3 personer

Du behöver:

4 st Avocado
1 msk Kokosfett (ekologiskt)
1 msk Honung
2 msk Rawkakao (och nej det går inte lika bra med ögonkakao eller oboy - som är fyllda med socker och annat skräp)

Rawkakao innehåller massor av antioxidanter och magnesium, sänker blodtrycket och minskar risken för stroke och hjärtattack. Men det är också beroendeframkallande och jobbigt för lever och njurar att bryta ner om man äter i stora mängder - så njut med måtta.

Stoppa allt ihop i en bunke och mixa till en slät smet med en mixer - klart, ät och njut! Jag brukar toppa med lite kokos.

2 kommentarer:

  1. Jag har tips på något sött, men hälsosammare, när man är gottesugen:

    Skiva en banan
    Blåbärskräm

    och ev. mjölk

    Man blir riktigt mätt och sötsuget ger sig oftast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott, men hur gör du blåbärskrämen?

      Radera