lördag 29 september 2012

Dagens recept: fisksoppa

Idag blir det fisksoppa hemma hos oss. Det är verkligen en av mina favoriträtter, så himla gott! Det som är extra bra att soppor är goda också när de senare blir uppvärmda, därför brukar jag alltid göra ett storkok och frysa in så att jag har till lunchlåda någon dag när jag inte orkat eller hunnit laga mat.

Recept:

(Eftersom det är mitt eget har jag inte 100% koll på mängden då jag brukar höfta rätt rejält, men jag ska försöka)

Receptet är nog ungefär 5-6 portioner

  • 3-4 hg räkor
  • 1 påse färska musslor
  • 500 g blandad fisk (vi har lax och torsk idag)
  • 1-2 burkar krossade tomater
  • 1/2 liter skaldjursbuljong
  • 1-2 msk Tomatpuré
  • 1 påse saffran
  • Chili
  • Salt
  • Peppar
  • Salvia
  • Morötter
  • 1 fänkålsstånd
  • Selleri
Tillagning:
  1. Skala räkorna, lägg skalen tillsammans med ca 1/2 liter vatten låt koka i ca en halvtimma, sila av räkskalen.
  2. Skura musslorna, de som är öppna är döda och ska slängas. Koka musslorna i ca 5 minuter tillsammans med lite salt. De musslor som är stängda efter kokningen kan också vara dåliga och ska slängas.
  3. Fräs morötter, selleri och fänkål snabbt tillsammans med tomatpure.
  4. Häll på buljong och krossade tomater. Man kan eventuellt behöva hälla på lite mer vatten för att få tillräckligt mycket soppa.
  5. Krydda med salt, peppar, chili och salvia. Låt allt koka i 20-30 minuter (tills det att grönsakerna är lagom mjuka).
  6. Lägg i saffranet.
  7. Lägg fisk och låt koka ytterligare 5 minuter.
  8. Lägg i räkor och musslor (jag gillar när räkorna inte kokat utan bara är varma - men man kan hälla i räkorna samtidigt som fisken om man vill).
  9. Vill du lyxa lite kan du hälla i en skvätt creme fraiche
  10. Klart!
Sambon gav dagens soppa 9 av 10 stjärnor och jag säger det samma, supermums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar