torsdag 20 september 2012

Pumpasoppa

Jag försöker börja äta mer vegetariskt, det sparar ju på såväl plånbok som hälsa och miljön. När jag var och handlade i veckan (på ekologiska butiken Fram - där jag gör de mesta av mina inköp) såg jag att de kommit in pumpor. Detta är något jag aldrig tidigare provat att tillaga. Därför köpte jag nu en gul pumpernutpumpa (eller vad den nu hette...) och hittade ett recept på en soppa som såg god ut i hälsokokboken. Jag har själv reviderat det något.

Receptet

1 kg pumpa
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
2 dl krossade tomater
1 röd chili
1 burk kokosmjölk
salt, peppar och curry
5 dl kycklingbuljong

Fräs lök, pumpa, chili och vitlök. Låt koka med buljong, tomater och cyrry i 5-10 min. Mixa alltihop. Blanda i kokosmjölk, smaka av med salt och peppar och låt koka i ca 10 minuter. Klart! Vi åt med festaost.

Som tur var hade jag kycklingbuljong i frysen sen sist jag gjorde en laddning. Det är ju egentligen inte särskilt svårt att göra sin egen buljong. Och efter att ha läst om den buljong som finns på tärning i affären i "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson så gör jag egen eller köper på hälsokostbutiken.

Dessutom blir det ju så fantastiskt mycket godare med egen buljong. Ett enkelt tips är att frysa in räkskalen nästa gång du äter räkor. Nästa gång du ska göra fisksoppa tar du sen fram påsen ur frysen och låter skalen koka i ca en halvtimma. Det luktar urk men får soppan att smaka himmelskt. Dessutom får du en hel hög med viktiga näringsämnen på köpet från något du annars skulle slängt.

I butikernas buljonger gömmer sig ofta en hel rad smakförstärkare - vilka har visat kunna orsaka allergier, huvudvärk, svettningar, det finns även de som säger att de kan göra barn hyperaktiva. Smakförstärkare är billiga och beroendeframkallande, de får oss att vilja äta mer. De döljer sig i mängder av produkter som diper, såser och inte minst tacokryddor mm. De innehåller dessutom ofta massa salt, färgämnen, dåliga fetter. socker mm. Tillverkarna ha lyckats att förvandla en naturlig produkt med otrolig näringskraft till något som inte alls är bra för oss. Jag har själv innan hela mitt liv utan att fundera något vidare på saken använt dessa kemikaliebomber. Men nu när jag vet hur mycket skräp de innehåller väljer jag andra produkter.

Tillbaka till soppan :) Hur smakade den? Den var faktiskt riktigt god, den söta pumpan, syrliga tomaten, heta kryddan och krämiga kokosen harmonierade fint tillsammans, jag kommer definitivt att göra den igen! Ett stort plus var att det var enkelt också. Sambon som vart ute och sprungit åttan i skatås gjorde två tummar upp när han smakade den färgglada soppan.

Ska försöka lägga till kort, tyvärr är de inte av bästa kvalitet då min mobilkamera är usel.

Kram på er alla där ute.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar