lördag 13 oktober 2012

Dagens recept: Korvstroganoff

Jag har ett erkännande att göra; ibland syndar jag fortfarande och äter saker jag vet inte är särskilt hälsosamma för mig. Jag älskar exempelvis fortfarande korv och äter det då och då. Jag försöker dock att välja ekologiska korvar av bättre kvalité när jag gör det. Det är heller inte något jag äter dagligen, utan som lyx då och då. Igår "lyxade" jag alltså med falukorv :)

Eftersom jag själv fått till ett så himla gott recept på denna enkla rätt, tänkte jag dela med mig av det.

Du behöver:

Receptet är för 5-6 portioner, som vanligt är måtten lite ungefärliga eftersom jag höftar lite, ni får smaka av vad ni själva tycker är lagom.

  •  1 Ekologisk falukorv
  • 2 Äpplen
  • 1 Gul lök
  • 4 dl Creme fraiche
  • 2 msk Tomatpure
  • 1/2 dl Chilisås
  • Chilipeppar efter behag
  • Ketchup efter behag
  • Salt, peppar
  • Rejält med oregano (upp till en matsked)
Stek lök och korv. Blanda därefter i creme fraiche, tomatpure, chilisås, ketchup, kryddor och äpplen. Oreganon ska smulas sönder i handen först för att makerna ska komma fram ordentligt.  Låt puttra i ca 15 minuter. Klart! Servera med en stor sallad och qinoua eller vildris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar